Khutbah Rasulullah SAW - Fi Khairil Aish

|

اَخْرَخَ العَسْكَرِىُّ عَنْ عَلِىٍّ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: خَطَبَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: لاَ خَيْرَفِى الْعَيْشِ اِلاَ لِمُسْتَمِعٍ وَاعٍ اَوعَالَمٍ نَاطِقٍ، اَيُّهَا النَّاسُ! اَنَّكُمْ فِى زَمَانِ هَدَنَةٍ وَإِنَّ السَّيْرَبِكُمْ سَرِيْعٌ وَقَدْ رَأَيْتُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ بُيْلِيَانِ كُلَّ جَدِيْدٍ وَيُقْرِبَانِ كُلَّ بَعِيْدٍ وَيَأْتِيَانِ بِكُلِّ مَوْعُوْدٍ فَأَعِدُّوْ الْجِهَادَ لِبُعْدِ المِضْمَارِ! فَقَلَ الْمِقْدَادُ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ: يَانَبِىَّ الله! مَا الْهَدَنَةُ؟ قَالَ: بَالاَءٌ وَانْقِطَاعٌ، فَاِذَا الْتَبَسَتِ الأُمُوْرُ عَلَيْكُمْ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ! فَاِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفِعٌ وَمَاحِلٌ مُصَدَّقٌ، وَمَنْ جَعَلَه‘ اَمَامَه‘ قَآدَه‘ إِلىٰٰ الْجَنَّةِ، وَمَنْ جَعَلَه‘ قَآدَه‘ إِلىٰٰ النَّارِ، وَهُوَ الدَّلِيْلُ إِلىٰٰ خَيْرَسَبِيْلٍ، وَهُوَالفَصْلُ لَيْسَ بِالْهَزْلِ، لَه‘ ظَهْرٌ وَبَطَنٌ فَظَاهِرُه‘ حُكْمٌ وَبَاطِنُهُ عِلْمٌ، عِمِيْقُ بَحْرِهِ لاَتُحْصٰ عَجَاًئِبُه‘ وَلاَيَشْبَعُ مِنْه‘ عُلَمَآءُه‘وَهُوَحَبْلُ الله الْمَتِيْنُ وَهُوَالصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيْمُ وَهُوَالْحَقُّ الَّذِىْ لاَيُغْنِى الْجِنُّ اِذْسَمِعَتْه‘ اَنْ قَالُوْا "إِنَّاسَمِعْنَاقُرْاٰنًا عَجَبًا.يَّهْدِىٓ إِلىَ الرُّشْدِفَاٰمَنَّابِهِ. " مَنْ قَالَ(بِهِ)صَدَقَ وَمَنْ عَمِلَ بِهِ اُجِرَوَمَنْ حَكَمَ بِهِ عَدَلَ وَمَنْ عَمِلَ بِهِ هُدِىَ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ، فِيْهِ مَصَابِيْحُ الْهُدىٰ وَمَنَارُ الْحِكْمَةَ وَدَالٌّ عَلَىٰ الْحُجَّةِ:- كتاب حياة الصحابة
Telah dikeluarkan daripada Asqari RA dan Dari Ali RA Katanya: Telah berkhutbah Rasulullah SAW, Tiada Kebaikan dalam Kehidupan melainkan bagi Mereka yang mendengar bersungguh-sungguh kepada Alim Natiqin(Alim yang berkata dengan Hak yakni Al-Quran dan Hadis). Wahai Manusia! Sesungguhnya Kamu berada dalam Zaman Kerosakan/Kebinasaan dan Sesungguhnya Perjalanan bagi kamu semakin cepat dan Sesungguhnny kamu melihat siang dan malam melusuhkan setiap yang baru dan mendekatkan yang jauh dan mendatangkan setiap apa yang dijanjikan. Maka hendaklah kamu berjihad ditempat jauh dan terpencil !.

Maka berkatalah Mikdad RA, Wahai Nabi Allah! Apakah Zaman Hadanah? Jawab Baginda yakni zaman bala dan keputusan dan apabila urusan kamu bercampur baur seperti potongan malam yang pekat, Maka wajiblah kamu kembali mempelajari Al-Quran, Sesungguh Al-Quran itu adalah penempatan yang benar, Barangsiapa yang meletakkan Al-Quran itu dihadapan akan membawanya ke syurga dan Barangsiapa yang meletakkan dibelakangnya akan membawanya ke neraka dan Al-Quran itu adalah kehidupan yang benar, Al-Quran itu adalah tepat dan bukan untuk dicuba-cuba dan Al-Quran itu ada zahir dan batin. Zahir Al-Quran adalah hukum dan batin Al-Quran adalah ilmu, ilmu Al-Quran ibarat laut yang luas lagi dalam, tidak terkenyang-kenyang Ulama' -ulama' mempelajari keajaibannya. Al-Quran adalah tali Allah SAW yang teguh,. Al-Quran adalah jalan yang benar dan Hak dimana tidak terkaya puak jin mendengarnya dan berkatalah puak jin itu "Sesungguhnya Kami telah Mendengar Al-Quran yang penuh kejaiban", Ia menjadi petunjuk hidayah bagi mereka yang beriman denganya dan barangsiapa yang berkata dengan Al-Quran Maka benarlah perkataanya dan barangsipa yang beramal dengannya akan diberi ganjaran dan barangsiapa berhukum dengan Al-Quran Maka Adil lah hukumannya dan diberi petunjuk jalan yang benar, Didalamnya terdapat lampu petunjuk yang memberi cahaya hikmah dan dalil bagi setiap hujah. - (Kitab Hayatulsahabah)

Copyright@2011 اَلاشْرَاطُ السَّاعَةِ - Signs of Judgement Day. Powered by Blogger.