nabuun azim

|


 

أَعُوْذُ بِﭐللهِ مِنَ ﭐلشَّيطَانِ ﭐلرَّجِيْم

قُلۡ هُوَ نَبَؤٌاْ عَظِيمٌ (٦٧) أَنتُمۡ عَنۡهُ مُعۡرِضُونَ (٦٨) مَا كَانَ لِىَ مِنۡ عِلۡمِۭ بِٱلۡمَلَإِ ٱلۡأَعۡلَىٰٓ إِذۡ  يَخۡتَصِمُونَ (٦٩) إِن يُوحَىٰٓ إِلَىَّ إِلَّآ أَنَّمَآ أَنَا۟ نَذِيرٌ۬مُّبِينٌ(٧٠) ~ سورة ص

 

67. Katakanlah lagi: " apa Yang Aku terangkan itu (tentang keesaan Allah dan kebenaran kerasulanku) adalah berita penting Yang amat besar (faedahnya).

68. " Yang kamu terus mengingkarinya.

69. " tiadalah bagiku sebarang pengetahuan tentang penduduk alam Yang tinggi (malaikat), semasa mereka bersoal jawab (mengenai Nabi Adam-kalaulah tidak diwahyukan kepadaku).

70. " tiadalah diwahyukan kepadaKu melainkan kerana Sesungguhnya Aku seorang Rasul pemberi amaran Yang jelas nyata (bukan seorang pembohong, atau ahli sihir, atau gila) ".

 
 

 
 

 
 


وَأَخْرَجَ إِبْنُ نَصْرِوَلْطَّبَرَانِي فِي السُّنَّةِ عَنْ ثَوْبَانَ

قَالَ: خَرَجَ إِلَيْنَا رَسُولُ للهِ


بَعْدَ صَلاَةِ الصُّبْحِ،

فَقَالَ: إِنَّ رَبِّي عَزَّوَ جَلَّ ، أَ تَانِي اللَّيْلَةَ فِيْ أَحْسَنِ صُورَةِ فَقَالَ لِي: يَا مُحَمَّدُ، هَلْ تَدْرِيْ فِيْمَ يَخْتَصِمُ الْمَلَأُ الْأَعْلَى؟ فَقُلْتُ: لَا أَعْلَمُ يَا رَبِّ. قَالَ: فَوَضَعَ كَفِّيْهِ، بَيْنَ كَتِفَيَّ، حَتَّى وَجَدْتُ، أنَامِلَهُ، فِيْ صَدْرِيْ، فَتَجَلَّى لِى بَيْنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِِ، قُلْتُ:نَعَمْ يَا رَبِّ. يَخْتَصِمُوْ فِيْ الْكَفَّارَاتِ، وَالدَّرَجَاتِ، قَالَ: فَمَا الدَّرَجَاتِ؟ قُلْتُ: إِطْعَامُ الطَّّعَامِ، وَافْشَاءُ السَّلَامِ ، وَقِيَامُ اللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامِ، وَأَمَّا الْكَفَّارَاتِ: فَمَشْيٌ عَلَ الْأَ قْدَامِ إِلَى الْجَمَاعَات، وَاِسْبَاغُ الْوُضُوءِ، فِي الكَرَاهِيَاتِ، وَجُلُوْسٌ فِيْ الْمَسَاجِدِ خَلْفَ الْصَّلَوَاتِ، ثُمَّ قَالَ: يَا مُحَمَّدُ، قُلْ يُسْمَعُ، وَسَلْ تُعْطَهُ، وَاشْفَعْ تُشْفَعُ، قُلْتُ:

ﭐللَّهُمَّ إِنِّي، أَسْأَلُكَ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ، وَتَرْكَ الْمُنْكَرَاتِ، وَحُبَّ الْمَسَاكِيْنِ، وَأَنْ تَغْفِرَلِي وَتَرْحَمَنِيْ، وَإِذَا أَرَدْتَ فِيْ قَوْمٍ فِتْنَةً، فَتَوَفَّنِيِ إِلَيْكَ، وَأَنَاغَيْرَ مَفْتُونِ. للَّهُمَّ إِنِّي، أَسْأَلُكَ حُبَّكَ، وَحُبَّ مَنْ أَحَبَّكَ، وَحُبَّ عَمَلٍ يُبَلِّغُنِيْ إِلَى حُيِّكَ.


 

 (انتهى من كتب الدرالمنثور في ألتفسير المأثور (ص/۵۹۸ / ج ه ~

 
 

Dikeluarkan oleh Ibnu Nasrin dan Thabarani di dalam Kitab Sunnah daripada Tsauban r.a, beliau berkata: Telah keluar kepada kami Rasulullah saw selepas solat subuh. Maka Baginda bersabda: Sesungguhnya Rabb ku azzawajalla telah datang kepadaku malam tadi dalam sebaik-baik wajah. Maka Ia berfirman kepada ku: Wahai Muhammad, adakah kamu tahu pada perkara apakah malaikat-malaikat di alam yang tinggi itu berbantah-bantah? Maka aku berkata: Tidak aku mengetahuinya wahai Rabb ku. Telah bersabda Baginda bahwa Allah telah meletakkan dua tanganNya atas belakangku sehingga terasa sejuk antara dua dadaku. Maka terbentanglah segala isi langit dan bumi kepadaku. Akupun berkata: Benar wahai Rabb ku. Mereka berbantah tentang perkara-perkara menebus dosa dan meninggikan darjat. Berfirman Rabbku: Apakah perkara yang meninggikan darajat? Aku berkata: Menjamu makan, menyebarkan salam dan berdiri malam ketika manusia tidur. Adapun yang menghapuskan dosa: langkah-langkah menuju kepada jemaah, mengekalkan wudhu' ketika dalam kepayahan dan bermajlis dalam masjid selepas solah. Kemudian Allah berfirman: Wahai Muhammad, katakanlah – kamu akan didengar, mintalah – kamu akan diberi dan mintalah syafaat – kamu akan disyafati. Maka aku berkata: Wahai Rabb ku, sesungguhnya aku memohon daripadaMu perbuatan yang baik, dan meninggalkan segala perbuatan yang buruk, dan kasih kepada orang-orang miskin dan agar Kau mengampuniku dan merahmatiku, dan apabila Engkau menghendaki mendatangkan fitnah kepada kaumku, maka ambillah aku kembali ke sisimu supaya aku tidak terkena fitnah itu. Wahai Rabb ku, aku memohon akan kasihMu, kasih kepada orang yang mengasihiMu dan kasih kepada amalan yang mendekatkan aku kepada kasih Engkau.

 
 

Dipetik dari Kitab Durre Mantsur dalam tafsir Kitab Durre Mantsur.

0 comments:

Post a Comment

Copyright@2011 اَلاشْرَاطُ السَّاعَةِ - Signs of Judgement Day. Powered by Blogger.